طراحی رابط کاربری برای اینترنت اشیاء

IOT یا اینترنت اشیاء، با اتصال تمامی اشیاء به یکدیگر از طریق اینترنت و با هدف سنجش و کنترل از راه دور استفاده میگردد. اینترنت اشیاء از چندین فناوری دیگر نظیر شبکه حسگر بیسیم یا WSN (برگرفته شده از  Sensor Wireless Network) ارتباطات ماشین به ماشین یا(M2M برگرفته شده از Machine to Machine) روباتیک، شبکه‌های بی‌سیم، فناوری‌های اینترنت و دستگاه‌های هوشمند استفاده می‌نماید. در حال حاضر فناوری‌های IoT موجود است و می‌توان از خدمات و دستاوردهای آن در عرصه‌های مختلف استفاده کرد. شناخت ظرفیت و پتانسیل ارائه شده توسط فناوری فوق بسیار حایز اهمیت است و می‌بایست ضمن انتخاب یک مسیر صحیح جهت بکارگیری آن در محیط کسب‌وکار و زندگی، با فرصت‌ها و تهدیدات آن نیز به خوبی آشنا گردید.

تعریف اینترنت اشیاء

عبارت اینترنت اشیا، برای نخستین بار در سال 1444 توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیا بی‌جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آن‌ها را سازماندهی و مدیریت کنند. اینترنت در حال حاضر همه مردم را به هم متصل می‌کند ولی با اینترنت اشیاء تمام اشیاء به هم متصل می‌شوند.

اشیای موجود در این دسته می‌توانند از چراغ‌های روشنایی تا لوازم خانگی (مانند چای‌ساز، ماشین ظرفشویی) و یا حتی خودروی شما باشند. اینترنت اشیا در صنعت پزشکی، سلامتی و حتی سیستم حمل و نقل عمومی نیز کاربرد دارد.

تعاریف دیگر اینترنت اشیا

شبکه ای جهانی از اشیا قابل آدرس دهی یکتا، بر اساس یک پیوندنامه ( protocol )
ارتباطی استاندارد.
تعریف گروه تحقیقاتی RFID
مشارکت فعال »اشیا« در تجارت، فرآیندهای گردآوری اطالعات و پردازش آن ها در
حالی که قابلیت برقراری ارتباط با یکدیگر و با محیط اطراف داشته باشند به همراه
توانایی انتقال اطالعات با یکدیگر و واکنش خودکار نسبت به وقایع طبیعی یا
فیزیکی توسط اجرای یک فرآیند با یا بدون دخالت مستقیم انسانی.
تعریف گروه های تحقیقاتی CEOI
هنگامی که تعداد اشیا متصل به شبکه جهانی از تعداد انسان ها بیشتر شود.
تعریفی از CISCO

سیر تکامل اینترنت اشیا

مرحله نخست در بازه زمانی بین سالهای 1990 تا 2005 به وقوع پیوست. این مرحله را می‌توان به زمان حیات مارکوایسر، دانشمند ارشد شرکت Park Xerox ،نسبت داد که درسال 1991 کتاب “کامپیوتر برای قرن بیست و یکم” رانوشت. از سال 1950 به بعد، انرژی و زمان و ساخت شبکه‌ای فناورانه برای میزبانی آنها و خلق چارچوبی روانی و اجتماعی برای وارد کردن کار به خانه صرف شد. وایسر دریافت که داشبورد این مدل‌ها، تصویرسازی و شرایط تجربی هیچگاه برای اشخاص مهم نبوده است، اما در عوض برای سیستم‌ها و شرکت‌های بزرگ، مؤسسه‌ها و ایده پردازان اهمیت دارد. وایسرنخستین کسی بود که موضوعات مسئله‌دار در ارتباطات روزانه وتعاملات میان آنها را مطرح کرد. در ادامه، شروع به مطالعه و بررسی برای ارائه بهترین روش دسترسی به این دنیای مجازی نه فقط با استفاده از ماوس و صفحه کلید، بلکه به طور مستقیم و با استفاده از تمام ظرفیت‌های کامپیوترها کرد. وایسر در سال 1991 گفت: “هدف ناپدید کردن کامپیوتر است که به روش‌های مختلفی میتواند به وقوع بپیوندد و ناپدید شدن نیز میتواند در اشکال مختلفی انجام شود. بهطوری که به دو شیوه فیزیکی و ذهنی میتوان کامپیوترها راناپدید کرد”. اینترنت اشیا یک حوزه نوظهور رو به پیدایش است که هنوز به هوشمندی کامل دست نیافته است. با وجود این، به طرز اعجاب انگیزی از یک پشتوانه تاریخی طولانی، صنعتی و درخشان برخوردار است. شناخت فرکانس رادیویی در جنگ جهانی دوم آغاز شد. جنگنده‌های انگلستان در نوک دماغه خود برچسب‌های فعالی داشتند. برج‌های رادیویی بزرگ امواج رادیویی پخش میکردند که به دنبال سیگنال‌های جنگنده‌ها بودند. هواپیماهای خودی به پرواز ادامه می‌دادند، اما دشمنان به زمین می‌افتادند. اینترنت اشیا نیز شبیه همین مکانیزم عمل میکند. کنترل دسترسی مشابه روش فرکانس رادیویی دستیابی منطقی ارائه میدهد، دوستان در را باز می‌کنند، امادشمنان پشت در می‌مانند RFID بخشی جدایی‌ناپذیر از IOT) Internet of things) زندگی روزمره ما شده است. اکثر ما در کیف پول خود RFID حمل می‌کنیم، بدون اینکه متوجه باشیم به شبکه فناوری قدم گذاشته‌ایم. امروزه کارت‌هایی حمل میکنیم که از آن برای وارد شدن به دفتر خود و از RFID روی دیوار و کنار در برای وارد شدن استفاده می‌کنیم. این کارتخوان‌ها انرژی ثابتی از امواج متساعد می‌کنند. آنتن داخل تراشه‌ها انرژی رادریافت و آن را به تراشه‌ای منتقل میکنند که میگوید”سالم”. در پایگاه داده‌ها شماره‌ای پدید می‌آید که شخص می‌تواند هر فعالیتی را به آن شماره ضمیمه کند. Ok به معنای قبول کردن و اجازه عبور است.به هر صورت و برای هر منظور، کامپیوتر همان طور که وایسر و دیگران پیش‌بینی کرده بودند در جیب ما قرار دارد، ولی فراتر از سطح آگاهی رفته است. در سال 1999 ،MIT قیمت هر برچسب را تا 0.01 دلار پایین آورد و لحظه مهمی برای آغاز استفاده از RFID را در یک زیست‌بوم منطقی محاسباتی با بارکد و شات کد( code Shot ) به وجود آورد.

معماری فنی اینترنت اشیا (ارائه سرویس بر بستر ابر)

اینترنت اشیا، ارتباطات ماشین به ماشین، وب فیزیکی و فناوری‌های متعدد دیگری که با توسعه شبکه‌های ارتباطی و تکنولوژی‌های تجمیع و تحلیل داده‌ها در سال‌های اخیر به آنها پرداخته می‌شود، عملا یک هدف ثابت را دنبال می‌کنند. این هدف بکارگیری هوشمند داده‌های تولیدی از ابزارهای متصل به شبکه و سابقه قبلی اتصال آنها با هدف ارائه سرویس بهتر به مشتریان انتهایی است. معماری اصلی این سرویس‌ها را می‌توان به بخش‌های زیر تقسیم‌بندی کرد:

سخت افزار (شامل سنسورها، عملگرها و دروازه‌های اتصال به شبکه)

شبکه مخابراتی ارتباطی (شامل شبکه انتقال مبتنی بر IP و شبکه دسترسی)

بستر ابری (مرکز داده، پلتفرم تحلیل کلان داده و میان افزار ارایه سرویس)

برنامه‌های کاربردی (شامل توسعه­ دهندگان سرویس و سرویس ­گیرندگان)

اکوسیستم اینترنت اشیا

با توجه به تعاملی که اینترنت اشیا بین عناصر و اشیاء متنوع ایجاد کرده ‌و با درنظر گرفتن این موضوع که فناوری‌های اینترنت اشیا مختص یک صنعت و یا زنجیره‌ی تامین خاصی نیستند، این مساله باعث ایجاد روابط پیچیده‌ای می‌شود که شامل تعداد زیادی از بازیگران خواهد‌بود. در این صورت بایستی با استفاده از مفهوم اکوسیستم، به این شرایط پیچیده سامان بخشید. به عنوان مثال، اکوسیستم پیشنهادی شرکت IDC برای اینترنت اشیا در شکل زیر قرار داده‌شده‌است.

 

اکوسیستم پیشنهادی تعامل بین عوامل مختلف این حوزه را نشان می‌دهد که عبارتند از :

دستگاه‌های مختلف (Modules devides)

اتصالات (Connectivity)

پلتفرم ‌ها

برنامه‌های کاربردی(Applications)

تجزیه و تحلیل‌ها (Analytics)

حریم خصوصی و امنیت (Security)

خدمات و سرویس‌ها (Professional services) به مصرف کننده(consumer)،حکومت/دولت(Government) و یا سرمایه گذاری(enterprise)

هدف اینترنت اشیا، قابلیت‌بخشی به اشیا برای ارتباط با هم در همه جا، همه زمان و با هر وسیله، راه و شبکه ای می باشد. با این وجود تعامل چند دنیا (حوزه) بوده که دارای اجزای مختلفی است که خود حاصل تعامل سه دنیا می باشد و گاها از این سه دنیا تحت عنوان اجزای اینترنت اشیا نیز یاد می‌شود. (این مدل در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته است)؛

دنیای دیجیتال

دنیای سایبری

دنیای فیزیکی واقعی

در تعامل دنیای فیزیکی با دنیای دیجیتال ما شاهد اجتماعات هستیم و در این زمان باید که اشیا با هم یکپارچه گردند، در تعامل دنیای دیجیتال با دنیای سایبری باید که داده ها تجمیع یافته و یکپارچه گردند و در تعامل دنیای فیزیکی با دنیای سایبری باید که معانی یکپارچه گردند. در این هنگام رخ دادهایی مانند: سازه های هوشمند، سلامت هوشمند، انرژی هوشمند، زندگی هوشمند، حمل و نقل هوشمند، شهر هوشمند، صنایع هوشمند و حتی سیاره هوشمند بوجود می آید. خود این حوزه ها نیز تا حد بسیاری قلمرو اینترنت اشیا را مشخص می نمایند.

کاربرد های اینترنت اشیا چیست ؟

اینترنت اشیا (iot )می‌تواند در زمینه‌های مختلفی باعت بهبود کیفیت زندگی شود از جمله ان موارد خدمات پزشکی ، محافظت از محیط زیست و آب، مدیریت انرژی و مصرف آن و .. می‌باشد. در این قسمت به صورت مختصر به کاربرد های اینترنت اشیا در زمینه های مختلف اشاره می کنیم . برای مطالعه بیشتر به مقاله مربوطه در هر زمینه مراجعه کنید. کاربرد اینترنت اشیا در محیا زیست برنامه‌هایی که در اینترنت اشیا برای نظارت بر محیط زیست طراحی شده‌اند در واقع حسگر‌ها و دستگاه‌های آنالیزوری هستند که به دقت وضعیت محیط و آلودگی‌های آن را ثبت و ضبط می‌کنند. به طور مثال حسگرهایی می‌توانند کیفیت آب ، خاک و یا هوا را ثبت کنند. همچنین قابلیت اتصال دستگاه‌های هوشمند به اینترنت می‌تواند برای پیش‌بینی و یا اطلاع‌رسانی زمین‌لرزه‌ها و یا سونامی مورد استفاده قرار گیرد.

 

کاربرد اینترنت اشیا در زیربناهای شهرهای هوشمند

اینترنت اشیا می‌تواند در زیربناهای شهری مانند پل‌ها، خطوط مترو، راه‌آهن ، خیابان‌ها و .. برای مطلع شدن از وضعیت آنها و خطرات احتمالی آنها مورد استفاده قرار گیرد. یکی از کلیدی‌ترین قسمت‌های اینترنت اشیا همین استفاده آن در شهرهای هوشمند می‌باشند که انسان به فکر طراحی و ساخت آن بوده است و اینترنت اشیا این موضوع را به واقعیت تبدیل خواهد کرد. همچنین اینترنت اشیا (IOT ) می‌توانددر قسمت‌های خدماتی و سرویس‌دهی شهرها مورد استفاده قرار گیرد و با هماهنگ کردن سیستم‌های مختلف شهری این موارد را برای مردم موثرتر و بهینه‌تر انجام دهد.

کاربرد اینترنت اشیا در پزشکی

برنامه‌های اینترنت اشیا (things of internet) می‌تواند در زمینه‌های متنوع پزشکی از جمله سیستم مراقبت از راه دور از بیماران و سیستم هشدار‌دهنده موارد اورژانسی مورد استفاده قرار گیرد. این موارد از سیستم اندازه‌گیری ضربان قلب یا فشار خون گرفته تا سیستم‌های چک سلامت ضربانساز‌های مصنوعی و یا سمعک‌های پزشکی که هرکدام با برنامه‌ها و طرح‌های خاص خود کار می‌کنند.

 

طراحی وب در اینترنت اشیاء

اینترنت بر همه حوزه های زندگی ما تأثیر می گذارد و تقریبا هر فرد وابسته به آن به صورت یک یا چند است. سازمان ها از اینترنت به عنوان یک رسانه ارتباطی قدرتمند استفاده می کنند که به آنها کمک می کند تا موقعیت جغرافیایی خود را گسترش دهند. هر سازمان می خواهد حضور خود را در فضای مجازی احساس کند تا محصولات و خدمات آن بتواند به راحتی توسط مشتری مورد استفاده قرار گیرد. مشتریان بیشتر و بیشتر به استفاده از خدمات بیمارستان ها، دانشگاه ها، فرودگاه ها، بانک ها، خرده فروشان، هتل ها، ارائه دهندگان خدمات نرم افزاری و شرکت های تدارکاتی متکی هستند. شرکت ها وب سایت های خود را به گونه ای طراحی کرده اند که مشتری می تواند محصولات را در راحتی خانه های خود خریداری کند. در حال حاضر، سازمان ها همه خسته به استفاده از قدرت سنسورهای هوشمند و فن آوری تعبیه شده در دستگاه های کاربر مانند تلفن های همراه و سایر محصولات مصرف کننده durable. اینترنت چیزها (IoT) و یا شبکه های بین شبکه ای از دستگاه های هوشمند نقش کلیدی در مصرف تجارت الکترونیک را به سطح بعدی بازی خواهند کرد.

 

اینترنت اشیاء در توسعه وب

هر فردی با یک تلفن هوشمند، در برخی مواقع یا از سوی دیگر با اینترنت اشیاء(IoT) روبرو است. به عنوان مثال، سیستم اطلاع رسانی خودکار که پیام را بر اساس مکان تلفن همراه شخصی ارسال می کند، می تواند اساسی ترین کاربرد اینترنت اشیاء(IoT) باشد. یکی دیگر از برنامه های اساسی، به روز رسانی خودکار پایگاه داده های کسب و کار بر اساس حرکت دارایی برچسب دار RFID در محل شرکت است. در آینده ای نزدیک، کسب و کارها با استفاده از ترکیبی از فن آوری های حسگر و بی سیم برای ردیابی رفتار خرید مشتری مشاهده خواهند شد. از سوی دیگر، مشتریان از فناوری اینترنت اشیاء(IoT) برای استفاده از محصولات سفارشی و خدمات شخصی استفاده خواهند کرد. استفاده از سنسورها و تجزیه و تحلیل ها مردم را قادر می سازد تا سلامت خود را کنترل کنند و همچنین لوازم خانگی خود را کنترل کنند. سیستم ارتباطات پیچیده به طور چشمگیری روند توسعه وب را تغییر خواهد داد. از تعداد زیادی از مسائل تحت تاثیر اینترنت اشیاء(IoT)، طراحی وب یکی از حوزه های کلیدی است که به طور عمده توسط پیشرفت های آینده تحت تاثیر قرار می گیرد.

 اینترنت اشیاء(IoT) و رابط کاربر

اجرای موفقیت آمیز هر سیستم اینترنت اشیاء(IoT) بستگی به دو عنصر اصلی دارد: رابط کاربر و تجربه کاربر. از آنجاییکه داده های حاصل از تعامل بین دستگاه ها بر روی صفحه نمایش دستگاه قابل دسترسی خواهد بود، طراحان وب برای ایجاد رابط کاربری عالی نیاز خواهند داشت. طراحان وب نیاز به طراحی رابط کاربر برای تعداد زیادی از دستگاه های شبکه با اندازه و رزولوشن صفحه نمایش مختلف دارند. علاوه بر این، این دستگاه ها در سیستم عامل های مختلف اجرا خواهند شد. ضروری است که طراحان وب با طراحی یک رابط کاربری پاسخگو بر اساس دستگاه و محیط کاربر، تجربه های کاربران را افزایش دهند. طراحان در حال حاضر وب سایت های پاسخگو برای دستگاه های تلفن همراه را توسعه می دهند. در آینده، آنها نیاز به طراحی رابط های پاسخگو برای انواع دیگر دستگاه هایی که اینترنت اشیاء(IoT) را تشکیل می دهند.

طراحی وب پیچیده

با ظهور اینترنت اشیاء(IoT)، طراحی پیچیده تر خواهد شد زیرا کاربران عمدتا از رابط های جلویی برای برقراری ارتباط با سایر دستگاه های اینترنت اشیاء(IoT) مانند دوربین ها، سنسورها و سایر دستگاه های هوشمند استفاده می کنند. وب سایت ها توانایی پیچیده ای برای برقراری ارتباط با پایگاه های پشتیبان دارند که داده های شخصی را از دستگاه های اینترنت اشیاء(IoT) ذخیره می کنند. علاوه بر این، طراحی وب سایت باید سرعت بارگذاری صفحه و زمان انتقال را افزایش دهد، زیرا شبکه پیچیده ای از دستگاه های اینترنت اشیاء(IoT) ممکن است باعث تاخیر شود. الزامات آینده بیان می کند که طراحان وب از یک زبان قدرتمند استفاده می کنند که نه تنها برای ایجاد یک رابط کاربری پویا در قسمت جلویی، بلکه به کاربران اجازه می دهد تا با دستگاه های اینترنت اشیاء(IoT) در باطن ارتباط برقرار کنند. همه کارشناسان به اتفاق آرا به توافق برسند که جاوا اسکریپت بالقوه برای حل چالش های طراحی وب مطرح شده توسط اینترنت اشیاء(IoT) است.

جاوا اسکریپت برای اینترنت اشیاء(IoT)

یک مورد قوی می تواند به نفع استفاده از جاوا اسکریپت برای توسعه رابط ها برای برنامه های IoT باشد. این به این دلیل است که یک زبان بالغ است که وضعیت محبوب ترین زبان برنامه نویسی را برای ایجاد صفحات وب دویازده به دست آورده است. یک جامعه جاوااسکریپت بزرگ و پرطرفدار وجود دارد که در حال رشد است، زیرا توسعهدهندگان ورودی جدید، جاوا اسکریپت را به عنوان زبان defacto برای توسعه وب سایتهای داینامیک پذیرفتهاند. از آنجا که جاوا اسکریپت یک زبان استاندارد باز است، توسعه دهندگان می توانند طعم خود را از جاوا اسکریپت ارائه دهند. حتی اگر توسعه دهندگان داخلی از CoffeeScript و TypeScript استفاده کرده اند، جاوا اسکریپت را به عنوان زبان برنامه نویسی رایج مورد استفاده قرار دهید. کدبندی جاوا اسکریپت بسیار پایدار است و تعدادی از ابزارهای کیفی و چارچوب تست وجود دارد که در دسترس هستند تا اطمینان حاصل شود که کد با بالاترین استانداردها مطابقت دارد. JHint و Mocha ابزار محبوب هستند که می توانند حتی با سیستم های IoT استفاده شوند. مزیت بزرگ دیگر جاوا اسکریپت این است که آن را یک نحو فراهم می کند که رابط کاربر را برای ارتباط با تعداد زیادی از منابع داده که دارای فرمت های مختلف هستند کمک می کند. JSON (جاوا اسکریپت نماد شیء) یک data-interch است.

فناوری اینترنت اشیا(IOT) و چالش تجربه کاربری

آیا از تماشای فیلم های فانتزی(تخیلی) لذت می برید؟ اگر پاسختان منفی است زمان آن رسیده در تصمیم خود تجدید نظر کنید. در دهه ی گذشته و با پیشرفت و ظهور تکنولوژی های جدید فیلم های علمی و تخیلی به واقعیت نزدیک تر شده اند.

با پیشرفت علم، اشیای روزمره در اطراف ما هوشمندتر میشوند حتی گاهی هوشمندتر از خود ما. اندیشیدن به این پیشرفت ها بیشتر از آنکه جالب باشد آزار دهنده است. اما من هیچگاه با پیشرفت فناوری مخالف نبوده ام و فناوری اینترنت اشیاء نیز از این قاعده مستثنی نیست.

براساس یک تعریف معتبر، اینترنت اشیاء عبارت است از سناریویی که در آن به اشیاء، حیوانات یا انسان شناسه های خاصی تعلق میگیرد و آنها میتوانند بدون نیاز به تعاملات انسان با انسان یا انسان با کامپیوتر داده ها را در شبکه منتقل کنند.

باوجود رشد سریع فناوری اینترنت اشیاء در عصر کنونی این فناوری چندان هم جدید نبوده و کمپانی های بسیاری مدتها در زمینه ی گجت های هوشمند بهم پیوسته مشغول فعالیت بوده اند. همین فعالیت ها موجب شد تا امسال در نمایشگاه فناوری شاهد انواع متنوعی از محصولات بدیع باشیم. با توجه به رشد سریع فناوری اینترنت اشیاء و رشد سریعتر آن در سال های آتی امکان دسترسی همگان به این فناوری فراهم خواهد شد.

بنابراین طراحان تجربه کاربری با برخی از چالش هایی که این فناوری، تحت عنوان کارایی و تجربه کاربری برایشان ایجاد میکند مواجه خواهند شد که به برخی از آنها اشاره میکنیم.

مساله ی اتصال

حقیقت این است که فناوری اینترنت اشیاء همانطور که از اسمش پیداست بدون اتصال به شبکه اینترنت وجود خارجی نخواهد داشت. به این ترتیب این فناوری با اتصال به اینترنت و بدون مداخله ی انسان به انتقال داده ها مابین دستگاه ها و وسائل می پردازد. اهمیتی  ندارد که اتصال به اینترنت وایرلس است یا خیر هرچند که امروزه بیشتر دستگاه ها از طریق وای فای به اینترنت متصل میشوند.

​​

به کامپیوترها و گوشی های هوشمد دقت کنید مطمئنا همه ی ما بعضی اوقات مشکل اتصال به شبکه را تجربه کرده ایم بعنوان مثال بهنگام تماس ویدئویی ارتباط ضعیف بوده و یا سرعت بارگذاری وب سایت ها پایین بوده است و غیره. اما باوجود آزار دهنده بودن این مشکلات، به این قبیل اختلالات عادت کرده ایم. اما ما هرگز در استفاده از دستگاههایی مانند تستر، روشن کردن لامپ های اتاق و یا باز و بسته کردن درب های پارکینگ چنین اشکالاتی را تجربه نکرده ایم. درحقیقت تجربه ی کاربری ما در استفاده از ابزار روزانه از آنچه در استفاده از مشتقات وب تجربه میکنیم متفاوت است. در حقیقت ماهنگام روشن کردن لامپ انتظار یک واکنش آنی داریم. اما اگر اتصال به شبکه ضعیف باشد روشن یا خاموش شدن لامپ ها چند دقیقه طول خواهد کشید. و یا اگر بدلیل اختلال در سیستم نتوانیم یخچال را باز کنیم چه؟ قطعا در اولین نسل از فناوری اینترنت اشیاء با چنین مشکلاتی مواجه خواهیم بود و قطعا کاربران برای مواجهه با این مشکلات آمادگی نخواهند داشت.

مسائل مرتبط با اتصال به شبکه تاثیر بسزایی در تجربه کلی از اینترنت اشیاء داشته و از آنجاییکه این مسائل مشکلات فنی محسوب میشوند مردم عادی کاری از دستشان برنمی آید.

مشکلات مرتبط با واسط های چندگانه

از آنجاییکه ایده ی فناوری اینترنت اشیاء از مدت ها قبل مطرح بوده است این فناوری در حالیکه با پرسش ها و مسائل بسیاری مواجه است پا به عرصه ی بازار مصرف کنندگان گذاشته است. یکی از مهم ترین مشکلاتی که وجود دارد این است که دستگاه های بسیاری به شبکه هوشمند اینترنت متصل شده و در نتیجه تک تک آنها هوشمند و مفید محسوب میشوند اما آنها بصورت تیمی و گروهی کارایی ندارند. به همین علت است که کاربران اذعان میکنند نمیتوانند تمام دستگاههای هوشمند خود را در یک نقطه یا مکان مشخص کنترل کرده و آنها را به همگام سازی داده ها وا دارند. مثلا اگر یک ماشین، ابزار ورزشی یا یک ترموستات هوشمند دارید برای هریک از آنها نیازمند اپلیکیشن های مختلف هستید. قطعا شما نمیتوانید دمای اتاق را براساس داده های ابزار ورزشی تنظیم کنید. همین امر موجب میشود تا کل تجربه کاربری محصولات IOT درهم شکسته شود. این نوع تجربه کاربری موجب پیچیده تر شدن زندگی روزمره میشود درحالیکه هدف این دستگاههای هوشمند آسانتر کردن زندگی روزمره است.

شایان ذکر است که در حوزه حل این مشکل پیشرفت هایی صورت گرفته است. تعداد معدودی از شرکت های بزرگ همچون All Seen Alliance و Open Interconnect Consortium در تلاشند تا مشکل همکاری مابین اغلب دستگاههای هوشمند را از حل کنند.

کارایی

فرضیه ی فناوری اینترنت اشیاء برپایه ی تقویت و بهبود زندگی روزمره قرار دارد. این فناوری نه تنها فرمان Steve Krug که ” مرا به فکر کردن وا مدار” بود را جامه عمل می پوشاند بلکه از آن فراتر رفته و بجای ما فکر میکند. این فناوری موجب میشود ما زمان کمتری را به مسائل خسته کننده و یکنواخت بپردازیم و درعوض زمان بیشتری را به مسائلی مانند عشق و دوستی که هنوز امکان کامپیوتری شدن آنها وجود ندارد اختصاص دهیم.

تمام آنچه که به آن اشاره بصورت تئوریکی شد،همگی خوب هستند اما واقعیت این است که این فناوری هنوز در ابتدای راه بوده و درست مانند وب سایت های اولیه در ابتدا با کمبود کارایی روبرو خواهد بود. بعبارت دیگر فناوری اینترنت اشیاء در ابتدا کارایی چندانی نخواهد اشت. مثال روشن کردن لامپ را به خاطر آورید، روشن کردن لامپ بصورت دستی تنها با فشردن یک کلید انجام میشود در حالیکه انجام این کار بصورت هوشمند به اقدامات بیشتری نیاز دارد. برای انجام اینکار ابتدا باید قفل گوشی خود را باز کنید سپس اپلیکیشن مورد نظر را باز کرده و درنهایت دکمه روشن کردن لامپ را فشار دهید. اما از جهت دیگر نیز اگر روی کاناپه مشغول استراحت باشید قطعا ترجیح نمیدهید لامپ ها را بصورت دستی خاموش کنید.

در پایان، بهترین روش برای مواجهه با این چالش ها و رفع آنها این است خودتان را بجای کاربران قرار دهید و این فناوری را همانند آنها و به شیوه ی آنها تجربه کنید. این امر باعث میشود تا مشکلات مهم مطرح در زمینه ی کارایی و نحوه ی بهبود تجربه ی کاربری را کشف و مرتفع کنید. اما مراقب باشید و دستگاهها را بدقت تحت نظر داشته باشید تا مبادا برعلیه اربابان خود قیام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *